Сега четеш
Препоръки за хранене на децата от 1 до 3-годишна възраст

Препоръки за хранене на децата от 1 до 3-годишна възраст

Основен принцип за пълноценно и здравословно хранене е разнообразието. То се постига чрез ежедневно включване в менюто на зърнени храни и/или картофи; зеленчуци и плодове; мляко и/или млечни продукти; богати на белтък храни – месо, птици, риба, яйца, бобови храни.

Зърнените храни и картофите са богати на нишесте – основен източник на енергия. Предлаганите тестени и картофени изделия трябва да са с минимално съдържание на сол, захар и мазнини. След навършване на 1-годишна възраст може да се използват и пълнозърнести изделия.

В дневното меню на децата е необходимо да бъдат включвани пресни зеленчуци и пресни плодове според сезона, а когато няма възможност, може да се предложат замразени. Консервираните зеленчуци и плодове не са препоръчителни, тъй като в тях голяма част от витамините се разрушават, източник са на сол и/или добавена захар, а някои – и на синтетични консерванти, подсладители и оцветители. Прясно изцедени и 100% натурални пастьоризирани сокове се препоръчват до 3 пъти седмично.

Ежедневното меню включва 400 мл пълномаслено мляко (прясно  или кисело) и среднодневно 25 г млечни продукти. Не се препоръчва предлагане на подсладени млека и млечните продукти, съдържащи растителни мазнини.

Богати на белтък храни като месо, риба, яйца и бобови храни трябва да бъдат ежедневно включвани в храненето на малките деца. Месото,  източник на пълноценен белтък и на добре усвоимо желязо, се консумира 4–6 пъти седмично. Не е подходящо в храненето на малките деца да се включват промишлено произведени месни продукти, съдържащи значителни количества мазнини, сол и консерванти. В менюто се включва прясна риба (по изключение замразена) най-малко един път седмично. Цели пресни кокоши яйца се предлагат като основно ястие или като компонент на ястия. Бобовите храни се включват 1–2 пъти седмично. Ядките (особено фъстъците) са високо алергенни храни и затова тяхното въвеждане след 1-годишна възраст трябва да става внимателно и в малки количества.

Препоръчително е редовно и в малки количества през целия ден да се предлагат питейна вода, бутилирани натурални минерални води със съдържание на флуориди до 1.5 мг/л, изворни и трапезни води.

Включените в храненето мазнини трябва да са основно растителните масла и млечното масло. Маргарините и храните, съдържащи частично хидрогенирани растителни мазнини, източници на трансмастни киселини, не трябва да се предлагат на децата.

Препоръчително е да се ограничи консумацията на храни и напитки с високо съдържание на захар. Пчелният мед може да предизвика алергични реакции при някои деца и трябва да се използва с предпазливост. Допуска се до 30 г млечен шоколад на ден.

 

 

Каква е твоята реакция?
Вълнувам се
0
Глупаво
0
Любов
0
Не знам
0
Щастие
0
Виж коментарите (0)

Остави коментар

Your email address will not be published.

© 2022 GolemiteIMalkite.bg. Всички права запазени!

Изработка на сайт от MySuper.Site

Нагоре