Бърза помощ за родители



управител на Институт по позитивна психотерапия, майстор-треньор и супервизор по…
Факт – родителството вече не е това, което беше. Днес и родителите, и децата изпитваме нужда от нова комуникация помежду си. Комуникация, която на нас, майките и татковците, да ни помогне да се чувстваме удовлетворени в ролята си на родители, а на децата – да растат щастливи и уверени. Комуникация, в основата на която да са думи като любов, уважение и сътрудничество…
За да разберем какво се крие зад понятието „позитивно родителство“, как можем да общуваме по-ефективно с детето си и защо е толкова важно да изградим емоционална интелигентност у него, се срещнахме с Милена Манова, една от създателките на Креативна кутия „Бърза помощ за родители“. Най-новият проект на Милена и Анна-Мария Пеева съдържа различни емоционални и комуникативни задачи, които под формата на игра ще насърчат взаимоотношенията родител – дете и ще спомогнат за изграждането на самооценка у детето.
Какво представлява позитивното и ефективно родителство?
Позитивното и ефективно родителство е термин, който синтезира стратегиите за поведение и възпитание на децата. Те са базирани на нуждата от нова комуникация между родители и деца, в чиято основа са уважението и сътрудничеството с детето и разбирането на динамиката на неговото развитие. В този смисъл към детето подхождаме, като се информираме грамотно какво бихме могли да правим, кои са нормалните детски прояви, кога да позволим и кога да забраним, но и не забравяме, че родителите също са хора и не е необходимо да са перфектни. Присъственият родител е по-полезен от неглижиращия родител, но свръхобрижващият родител нанася повече вреда в дългосрочен план.
Позитивно е да се погледнат двете страни в общуването – родител и дете, и да бъдат гъвкави и интуитивни. Например – не се говори за дисциплина, а за сътрудничество с детето, физическото наказание е неприемливо и грешно, защото не помага, а задълбочава проблема, родителят не е длъжен да изпълнява всички нужди на детето… В момента се лансира идеята за осъзнато родителство. Когато уважаваме себе си като личности, ще уважаваме и личността на детето ни. Отношението към нас самите рефлектира в отношението към него.
Разкажете ни повече за най-новия си проект „Бърза помощ за родители“?
Проектът е разработен от Милена Манова и Анна–Мария Пеева, базиран е на дългогодишната ни практика и на дефицитите, които откриваме в междуличностното общуване. Търсихме подходящ начин да подкрепим родителите в усилията им да бъдат качествени родители, но същевременно да съхранят себе си.
Като специалисти знаем, че в основата на психическото здраве на децата е тяхната самооценка. Така се фокусирахме върху идеята за родителството, което повече да поощрява, отколкото да наказва, да дава обратна връзка, но и да оставя детето да се самоуправлява. Креативната кутия съдържа различни емоционални и комуникативни задачи, които насърчават взаимоотношенията и изграждат самоуважение у детето. Тя е предназначена за деца от 3 до 12 години, които активно опознават света чрез игра. Водихме сме от идеята за възпитание, което не е авторитарно или отстъпчиво, а е основано върху осъзнаване на детското мислене и мотиви. Игрите тренират умения, концентрират се върху промяна на езика към детето и към решения. Промяната в езика към детето води до промяна в поведението му. Осъзнаването на тези принципи помага на родителя да обърне внимание и на собствената си личност, на целите, мечтите и желанията си. Опитваме се да избягаме от дисциплинарния подход, чрез който се управлява и контролира. Вместо това заложихме на задаването на въпроси, на насърченията и на опитите да разберем движещите сили за действията и мислите на детето. В креативната кутия „Бърза помощ за родители” сме изработили 10 отделни рубрики, които съдържат инструкции, но може да се прояви творчество в прилагането им. Зад всяко заглавие стои игра, чиято функция е ефективно общуване.
А каква трябва да бъде всъщност успешната комуникация родител – дете?
Търпима и насърчаваща. Да говорим и мислим за детето като равноценностен индивид със свои мисли, чувства, отговорности, слабости, желания и импулси. Чувството му за достойнство и собствена стойност са най-съществени. Изграждането на добра, любяща, разбираща връзка с детето ще подпомогне цялостния процес на отглеждането и възпитанието. Осъзнайте стила си на родителско поведение. Каква личност сте и каква личност бихте искали да бъде детето ви? Родителите са подвластни на илюзии и предразсъдъци за отглеждането на децата. Винаги е от значение да се приеме детето такова, каквото е.
За успешното общуване е от значение родителят да договори съвместно с детето си важните правила, да се научи да задава повече въпроси (смислените въпроси са „какво” „как”, „по какъв начин”, въпросът „защо” е безполезен, обвинителен, заразяващ с вина), да се научи да чува детето си. Моралните стимули са по-важни от материалните – необходимо е прегръдките, окуражаващите думи, изслушването, обичта и времето заедно да преобладават пред подаръците и придобивките. И не на последно място – родителят трябва да се погрижи за себе си, да се опита да бъде спокоен и да знае, че всичко минава.
А какъв съвет бихте дали на родителите – как да развият самочувствие у детето си?
Избягвайте етикетите, сравненията, омаловажаването и обобщенията към децата, започващи с фразите: „Ти си…“, „Същият си като…”, „Приличаш на…”, „От тебе нищо няма да излезе“, „Знаех си, че ще ме разочароваш…” и т.н. Това са силно токсични фрази, с негативен заряд, които не се забравят и нанасят психически поражения. Вместо това подчертавайте какво харесвате у детето си, търсете поводи за гордост и похвала. Фактът, че детето ви съществува, с неговите неповторими физически и психически достойнства, вече е повод за радост.
Каква е твоята реакция?

управител на Институт по позитивна психотерапия, майстор-треньор и супервизор по детска и позитивна психотерапия, председател на БАТА