Дигиталните устройства – как влияят на децата ни


Вече не е изненада да видим малкото човече как умело се справя с дистанционното, телефона, таблета… Устройствата са навсякъде около нас и е съвсем естествено децата да проявяват интерес към тях. И все пак, какво трябва да знаем за тяхното влияние? Кога могат да са опасни и кога полезни? Каква е ролята ни като родители – доколко са уместни забраните и как да контролираме времето, което детето прекарва пред екрана? По темата разговаряме с психолога Ралица Михайлова.
Малките деца нямат проблем с телефона, с дистанционното, с таблета… Научени ли се раждат? „Дигитални“ ли са днешните деца?
Днешните деца са „дигитални“, но със сигурност не се раждат научени – поне не за всичко. Факт е, че в момента расте поколение, което не познава живота без дигиталните технологии. За децата тези устройства са естествена и неизменна част от ежедневието – виждат ги навсякъде, всички около тях ги използват и т.н., което, разбира се, съвсем естествено предизвиква любопитството им. Самите деца също със завидна за възрастните лекота боравят с таблета и смартфона, но определено не притежават необходимите умения, чрез които да си гарантират безопасната и здравословна употреба на интернет и технологиите…И тук идва ролята на родителите – първо да регулират употребата им, а после постепенно да изградят у детето и всички важни за него умения в този аспект.
Как влияят дигиталните устройства на децата?
Отговорът на този въпрос е доста условен, тъй като трябва да се вземат предвид фактори като: какво прави детето, когато използва дигиталните устройства, с какво съдържание си взаимодейства, по колко време прекарва пред устройството, доколко въвлечен е родителят в този процес…
Малките деца се учат и развиват най-пълноценно през взаимодействието си със средата и хората около себе си. Те имат нужда да изследват, да тичат, да играят, да опитват, да им се обръща внимание, да се говори с тях, някой да им обяснява какво виждат и какво им се случва. Няма устройство или приложение, което да може да замести по достатъчно добър начин някоя от тези възпитателни и ключови за здравословното развитие дейности.
Ако едно дете прекарва твърде много време пред устройството, не взаимодейства с подходящо и образователно съдържание и родителите не обръщат внимание на тези негови занимания, това може да има негативни последствия върху вниманието, ученето, съня и здравето като цяло. Сред възможните здравословни проблеми, предизвикани най-вече от прекомерното време пред екраните, са затлъстяването, главоболието, напрежението и сухотата в очите, проблемите със стойката.
Ако обаче два ключови фактора бъдат взети предвид, а именно – съдържанието (подходящо за възрастта, интерактивно и образователно) и контекстът (кога, как и по колко време да се използват), дигиталните технологии биха могли да се превърнат в чудесен инструмент за учене и забавление. Всичко зависи от ангажираността на родителите и е въпрос на баланс.
От каква възраст дигиталните устройства са подходящи за децата?
Трудно е да бъде посочена конкретна възраст, защото всяко дете се развива със свои собствени темпове, а и самите родители могат да имат различно виждане по този въпрос. И все пак, според препоръките на Американската педиатрична асоциация устройствата не се препоръчват за деца до 18-месечна възраст (с изключение на видеоразговорите). Родителите, които решат да дават устройства на децата си от 18 до 24 месеца, трябва да ги използват заедно с тях, за да им обясняват какво точно виждат и да избират качествено съдържание. Същата препоръка важи и за децата межди 2 и 5 години, като добавката е, че родителите трябва да ограничат времето пред екраните до 1 час на ден. След тази възраст се препоръчва родителите да въведат правила за употребата на интернет и технологиите и да се уверят, че те са в баланс с останалите занимания на детето. Както виждате, дори тези препоръки не са твърде конкретни и по-скоро дават обща рамка за ползването на устройства при малките деца.
Често родителите са склонни да пуснат на детето филмчета или да му дадат телефона, за да си осигурят повече спокойствие… В случая каква е цената на това спокойствие?
Използването на устройствата с тази цел може да има много негативни последствия. Например – ако детето е гневно и му се даде устройство, за да се успокои, то няма как да се научи само да се справя с тези свои чувства. Същото е и със скуката – понякога е хубаво за детето да поскучае, за да се научи само да си измисля игри и занимания.
Ако в такива моменти детето моментално получава устройство, това може да доведе до една заучена зависимост, която след това много трудно се преодолява. Важно е родителите да знаят, че правилата са нещо полезно за децата, колкото и да им се противопоставят, и че ще има моменти, в които детето ще бъде ядосано и ще се бунтува, но това не значи, че успокоението трябва да дойде от таблета просто защото е най-лесно. Вместо това могат да им предложат друго занимание или игра или да прекарат качествено време заедно, което със сигурност е безкрайно по-ценно и важно за детето от играенето на игри и гледането на филмчета.
Редно ли е дигиталните устройства да се ползват като награда или пък да се забраняват?
И в двата случая границата може да бъде много тънка. Ако родителите използват дигиталните устройства като награда, това може да засили още повече желанието на детето да ги използва. Пълната им забрана пък може да подтикне детето към това да си „набави“ екранно време по други начини – като се крие или като използва устройствата на други деца. Това може да крие определени рискове като попадане на неподходящо съдържание и от притеснение детето може да не пожелае да сподели с родителите си.
Най-добрият вариант е използването на устройства да върви с определени правила, които да се спазват.К
Семейни правила за употреба на дигиталните устройства
Всяко семейство може да изработи свои собствени правила. Важно е децата също да са включени в този процес и да дават предложения, тъй като така е по-вероятно да ги спазват след това. Добре е правилата да бъдат формулирани максимално ясно, за да бъдат разбираеми.
Ето няколко примера:
- използваме интернет, когато сме приключили с домашните задължения;
- не използваме устройства, когато се храним;
- не използваме устройства след 21 ч. и т.н.
Когато говорим за правила, важно е да бъдат изяснени последствията от неспазването им, като тук в никакъв случай не става въпрос за наказания. Например, ако някой наруши правилото, това може да означава, че за него няма да има десерт след вечеря. Важно е последствията да са ясни за всички и да се спазват, за да могат и правилата да работят. В този смисъл, добре е и самите родители да се придържат към правилата. Истината е, че децата следват много повече примера, който имат, отколкото думите, които чуват.
Ако имате още въпроси по темата, можете да се свържете с Консултативната линия за онлайн безопасност на тел. 124 123 (15 ст. за целия разговор) или в чата на www.safenet.bg всеки работен между между 10 и 18 ч.“