Кажи „ма-ма“!



управител на логопедичен кабинет „Дейзи”, базов логопед към СУ „Климент…
Всеки родител очаква с нетърпение първите думички на своето дете. Дали първо ще каже „мама“, „тата“ или „баба“… Вълненията не спират дотук – а дали мъникът не закъснява с проговарянето, а кога най-сетне ще дойде времето да може да каже какво иска, как се чувства…
За да разберем повече за етапите на развитието на речта, се срещнахме с логопеда Десислава Ташкова. С нейна помощ научихме още как можем да помогнем на своето мъниче да проговори. Защото, със сигурност, развитието на детето зависи и от родителското участие.
През какви етапи в своя ,,говор” преминава бебето, докато каже първите думички?
През първия месец звуковете са по-слаби и доста еднообразни, тъй като се образуват само от притварянето на устата. През втория месец детето започва да „гука”, т.е. да издава гърлени звукове, наподобяващи съгласните г, к, х. Постепенно гукането се измества от т.нар. „лепет” – опит за произнасяне на срички. През шестия –осмия месец детето може да изговаря голям брой различни звукове, сред които на преден план излизат устнените (б, п, в, м) и езичните (д, т) съгласни. Особено важно за този етап е обстоятелството, че детето не само може да изговаря тези звукове, но и започва като резултат от преграждането на издишната струя от езика и устните да образува сричкови съчетания като „ма-ма-ма“, „ба-ба-ба“, „па-па-па“, „да-да-да“.
Около края на първата и началото на втората година детето вече може да изговаря 4-5 думи. До края на първото шестмесечие от втората година думите вече са около 30-40. В края на втората година, когато детето може сигурно и уверено да се движи, то бързо и непосредствено опознава околните предмети и с помощта на възрастните научава техните имена. Думите стават около 300-400. Към края на третата година, когато детето вече знае около 1000 думи, в основни линии привършва и формирането на граматичните категории (род, число, време и др.).
Кои обикновено са първите думички, които произнася детето?
Различни и много интересни първи думи съм чувала, така че не може да се говори за някаква закономерност. И все пак, думата „мама“ като че ли е общоприета за първа дума на детето.
А на каква възраст има основания за притеснения, ако детето не говори?
Между втората и четвъртата година речниковият запас на детето се развива и обогатява изключително бързо. Ако в периода между втората и третата година детето не сформира и не използва думи, както и ако трудно изпълнява прости инструкции, желателно е да се направи консултация с логопед. Но отново трябва се има предвид факторът индивидуалност в развитието.
А нужно ли е родителите по някакъв начин да стимулират проговарянето на детето?
Родителите могат значително да подпомогнат езиковото развитие на детето, като му говорят много, четат му приказки на глас, разглеждат и коментират книжки с картинки, дават ясни обяснения за нещата, които се случват. Хубаво е да говорите на вашето дете винаги, когато сте заедно. Разказвайте му интересни случки. Играйте с него – занимателни игри за вгнездяване, сортиране по големина, цвят и форма. Използвайте пластилин и правете различни забавни фигури. Упражненията с месенето на тесто също са изключително полезни и креативни. И най-важното – бъдете максимално дълго време с вашето дете особено в този сензитивен период от неговото развитие.
Бебешкото говорене, макар и не винаги разбираемо, е толкова сладко, че понякога родителите и те започват да го използват. Правилно ли е да говорят по „бебешки“ на детето си?
Детските езикови творения наистина са много забавни и сладки за нас, вазрастните. Тъй като децата са много крехки и раними в тази възраст, трябва обаче да внимаваме с тези „сладки грешки”. Идеята е не да правим забележка на детето и то да се притесни, а първо да повторим правилно думата и след това то да я повтори само или заедно с нас.
Съвет от логопеда:
Когато говорите с децата си, не използвайте умалителни думи (масичка, столче и т.н.), тъй като структурата е много трудна за тях.
Каква е твоята реакция?

управител на логопедичен кабинет „Дейзи”, базов логопед към СУ „Климент Охридски”